ادغام هوندا و نیسان برای سال 2026
در صورت تایید، این دو برند ژاپنی تحت مالکیت یک هلدینگ جدید خواهند بود که آن را به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل می کند.
این اتفاق می افتد. هوندا و نیسان یک یادداشت تفاهم (MOU) برای بررسی ادغام هر دو خودروساز در یک شرکت هلدینگ جدید امضا کردند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، آن شرکت می تواند در سال 2026 راه اندازی شود. این چیزی است که ما تاکنون می دانیم.
برای چند ماه آینده، کمیته ای که توسط هر دو برند ایجاد شده است، نحوه اجرای ادغام را به بهترین شکل بررسی خواهد کرد. این شامل همه چیز از استانداردسازی پلت فرم های خودرو گرفته تا تحقیق و توسعه یکپارچه، تولید، تامین کنندگان و نیازهای زنجیره تامین، امور مالی، بهبود کارایی و منابع انسانی است. جدول زمانی کنونی خواستار توافق قطعی در مورد ادغام تجاری است که تا ژوئن 2025 تنظیم می شود. این معامله باید الزامات مختلف دولت را تصویب کند و توسط سهامداران هر دو شرکت تأیید شود، که مورد دوم در حال حاضر برای آوریل 2026 برنامه ریزی شده است.
این دو شرکت نزدیک به یک سال است که با هم کار می کنند. یک تفاهم نامه (یادداشت تفاهم) در مارس 2024 برای مشارکت در زمینه هوشمندسازی خودرو و برق رسانی به امضا رسید. پس از آن در ماه آگوست تفاهم نامه دیگری برای گسترش و تحکیم این مشارکت در سایر حوزه های تکنولوژیک انجام شد.
توجه به این نکته مهم است که این امر هوندا و نیسان را آنطور که ما می شناسیم حذف نمی کند. درست مانند Stellantis، یک شرکت جدید که هنوز نامش فاش نشده است، ایجاد خواهد شد که تحت آن هر دو برند همچنان هویت خود را حفظ می کنند (البته با قطعات و پلتفرم های مشترک). از منظر سهام، هوندا و نیسان در بورس اوراق بهادار توکیو حذف خواهند شد و شرکت هلدینگ جدید جایگزین آن خواهد شد که در اواخر تابستان 2026 اتفاق می افتد.
بر اساس بیانیه های مطبوعاتی مشابه هر دو خودروساز، هوندا نقش اکثریت را در ساختار مدیریتی شرکت جدید خواهد داشت.
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان گفت: «امروز یک لحظه مهم است زیرا ما بحثها را در مورد یکپارچگی کسبوکار آغاز میکنیم که پتانسیل شکلدهی به آینده ما را دارد. "در صورت تحقق، من معتقدم که با متحد کردن نقاط قوت هر دو شرکت، میتوانیم ارزش بینظیری را به مشتریانی در سراسر جهان ارائه کنیم که از برندهای مربوطه ما قدردانی میکنند. با هم، میتوانیم راهی منحصر به فرد برای آنها ایجاد کنیم تا از خودروهایی لذت ببرند که هیچ یک از شرکتها به تنهایی نمیتوانست به آن دست یابد."
رنو و میتسوبیشی به طور عجیبی در بیانیه های مطبوعاتی مشترک غایب هستند. هر دو شرکت در سال 1999 یک شراکت استراتژیک با نیسان تشکیل دادند و رنو در حال حاضر سهامدار اصلی نیسان است. گروه رنو در اطلاعیه ای بسیار کوتاه، تفاهم نامه جدید را تایید کرد و اعلام کرد که "همه گزینه ها را بر اساس بهترین منافع گروه و ذینفعان آن بررسی خواهد کرد."
میتسوبیشی به طور قابل توجهی درگیر است. این شرکت اعلام کرد که تفاهم نامه ای با نیسان و هوندا نیز امضا کرده است، اما فقط برای "کاوش در امکان مشارکت، مشارکت و اشتراک گذاری هم افزایی میتسوبیشی موتورز" در این هلدینگ جدید. تصمیم باید تا اواخر ژانویه 2025 گرفته شود. در ماه نوامبر، نیسان اعلام کرد که یک سوم از سهام خود را در میتسوبیشی می فروشد.
تاکائو کاتو، مدیرعامل میتسوبیشی گفت: «در عصر تغییر در صنعت خودرو، مطالعه بین نیسان و هوندا در مورد یکپارچگی تجاری، اثرات حداکثری همافزایی را تسریع میکند و ارزش بالایی را برای کسبوکارهای مشترک با میتسوبیشی موتورز به ارمغان میآورد». به منظور تحقق هم افزایی و استفاده بهینه از نقاط قوت هر شرکت، بهترین شکل همکاری را نیز بررسی خواهیم کرد.
اگر هلدینگ جدید همه موانع را پشت سر بگذارد و مورد تایید سهامداران قرار گیرد، یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان خواهد بود. اما همه چیز در این مرحله هنوز در مراحل اولیه است.
توشیهیرو میبه، مدیر و نماینده هوندا، گفت: «هوندا و نیسان دو شرکت با نقاط قوت متمایز هستند. ما هنوز در مرحله شروع بررسی خود هستیم و هنوز در مورد یکپارچگی کسب و کار تصمیم نگرفته ایم، اما به منظور یافتن جهتی برای امکان ادغام کسب و کار تا پایان ژانویه 2025، تلاش می کنیم تا یکی و تنها شرکت پیشرو است که ارزش تحرک جدیدی را از طریق واکنش شیمیایی ایجاد می کند که تنها از طریق ترکیب دو تیم می تواند هدایت شود."
منبع: Motor1