تویوتا، سنچری را به یک برند پرچمدار بالاتر از لکسوس تبدیل میکند.
سنچری در «کلاس خودش» خواهد بود.
لکسوس از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۸۹، به عنوان برند لوکس تویوتا فعالیت کرده و جایگاهی برای رقابت با برندهایی مانند بیامو، مرسدس و آئودی داشته است. این استراتژی به مدت ۳۶ سال به خوبی عمل کرده است و فروش آن در سال گذشته به ۸۵۱,۲۱۴ دستگاه در سراسر جهان رسید. با این حال، تویوتا اکنون با تبدیل سنچری به یک برند مستقل و بالاتر از لکسوس، در حال ایجاد تغییر در سلسله مراتب برند خود است.
شایعات رسانههای ژاپنی در مورد تبدیل شدن سنچری به یک برند مستقل، این هفته توسط تویوتا تأیید شد. آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره، فاش کرد که ایده او پیشنهاد یک برند «فراتر از لکسوس» بوده است و معتقد است که سنچری باید در «کلاسی مستقل» وجود داشته باشد. او اعتراف کرد که از دیدن سدان و شاسیبلند سنچری که در غرفه تویوتا در نمایشگاه موبیلیتی ژاپن ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شده بود، خیلی خوشحال نیست.
اگرچه سنچری جدیدترین برند تحت پوشش تویوتا است، اما دههها قبل از لکسوس به بازار عرضه شده است. این نام در سال ۱۹۶۷ به عنوان یک سدان معرفی شد و از آن زمان تاکنون سه نسل را پشت سر گذاشته است که نسل دوم آن تنها تویوتایی است که تاکنون با موتور V-12 عرضه شده است. به جز چند مورد استثنا، این سدان همچنان منحصر به ژاپن باقی مانده است. در سال ۲۰۲۳، خط تولید با یک SUV گسترش یافت که آغاز جاهطلبیهای جهانی سنچری را با ورود به بازار چین رقم زد.
به گفته سایمون هامفریز، مدیر ارشد برندسازی تویوتا، سنچری به طور مستقل فعالیت خواهد کرد تا «به عنوان یکی از برترینها، یکی از یکی، بازار خودروهای لوکس را در دست بگیرد». یک کوپه باشکوه، جایگاه جدید سنچری را در امپراتوری تویوتا، تحت شعار «یکی از یکی. یکی در این دنیا، از این کشور» رقم خواهد زد.
واضح است که سنچری روی مدلهای بسیار کمحجم و گرانقیمت تمرکز خواهد کرد - احتمالاً همان نقشی که رولزرویس برای بیامو یا بنتلی برای آئودی و فولکس واگن دارد. این کوپه باابهت که اواخر این ماه در نمایشگاه خودروی ژاپن ۲۰۲۵ رونمایی میشود، به خودروهایی بسیار مجللتر از هر چیزی که نشان لکسوس را بر خود دارد، اشاره دارد.
لکسوس کجا میماند؟
لکسوس همچنین در حال آماده شدن برای تغییرات اساسی است. کانسپت مینیون برقی، شش چرخ و سه ردیفه جعبهای نشان میدهد که تویوتا مسیر جدید و جسورانهای را برای برند لوکس قدیمی خود در نظر دارد. آکیو تویودا میگوید نام LS دیگر مخفف «سدان لوکس» نیست، بلکه «فضای لوکس» است که منعکس کننده فلسفه در حال تکامل این برند است. او مطمئن است که این وسیله نقلیه غیرمعمول به تولید خواهد رسید، اگرچه اذعان کرد که این یک «چالش بزرگ» خواهد بود.
او هشدار داد که LS سه محوره رادیکال تنها در صورتی پیشرفت خواهد کرد که استانداردهای لکسوس را برای «آرامش، راحتی و توانایی رانندگی در هر جادهای» برآورده کند. هامفریز افزود که لکسوس در آینده «آزادتر عمل خواهد کرد» و اشاره کرد که این برند لوکس جهانی بدون «کپی کردن از دیگران» ایدههای جدید را بررسی خواهد کرد.
مینیون LS به عنوان «نوع جدیدی از خودروهای لوکس برای آینده» توصیف شده است، خودرویی که باعث میشود سرنشینان «هنگام سوار و پیاده شدن جذاب به نظر برسند». در همین حال، سدان سنتی LS که پایه و اساس این برند را در اواخر دهه ۱۹۸۰ بنا نهاد، پس از نسخه هریتیج ۲۰۲۶ دیگر تولید نخواهد شد.
این جزئیات در یک پخش زنده پیش از نمایشگاه موبیلیتی ژاپن ۲۰۲۵ منتشر شد، جایی که تویوتا از چندین مدل جدید، از جمله یک کانسپت برقی کرولا، رونمایی خواهد کرد. با این حال، این سوپراسپرت که مدتها انتظار آن میرفت، در آنجا ظاهر نخواهد شد. در عوض، قرار است در ۵ دسامبر به صورت آنلاین رونمایی شود و سپس در ژانویه ۲۰۲۶ در نمایشگاه خودرو توکیو به نمایش عمومی درآید.
منبع: Motor1