Alex Goy
آئودی Q5 2025 دارای دو گزینه موتور جدید، فضای داخلی به روز شده و طراحی جدید تیز است.
آئودی به تازهسازی A5 و معرفی A6 E-Tron که مدتها در انتظارش بود راضی نیست، نسل سوم شاسیبلند Q5 را برای افرادی که سبک آئودی میخواهند، اما کمی بالاتر از سطح زمین عرضه میکند. در جایی که Q6 با شماره زوج برقی است، Q5 با اعداد فرد با گاز کار می کند و اسباب بازی های زیادی دارد تا کل خانواده را سرگرم کند.
Q5 پرفروشترین خودروی آئودی و خودرویی بسیار مهم در ایالات متحده است. بیش از 1.6 میلیون نمونه از خودروهای نسل اول در جاده ها آمده و بیش از یک میلیون خودروی نسل دوم هم اکنون در بازار هستند. جنبش برای توده های فامیلی مدیران سایز متوسط، تجارت بزرگی است، به ویژه برای آئودی. با توجه به تعداد زیادی از افراد در حال حاضر، خودروی جدید باید موردی از "همانطور اما بهتر... و بهتر از بقیه باشد."
دو طعم از Q5 در هنگام عرضه در ایالات متحده ارائه می شود. Q5 پایه دارای یک توربو 2.0 لیتری چهار سیلندر با قدرت 268 اسب بخار است و SQ5 دارای یک موتور 3.0 لیتری V-6 توربوشارژ با 362 اسب بخار قدرت و 406 پوند فوت گشتاور است. هر دو مدل باید به اندازهای جذاب باشند که وقتی چراغها سبز میشوند جلوی شما را بگیرند. دومی، طبق چرخه تست WLTP اروپا، بین 27.4 تا 29.4 MPG ایالات متحده را در یک اجرا دریافت می کند، اما هنوز توسط EPA آزمایش نشده است. هر کدام به گیربکس هفت سرعته S Tronic دوکلاچه و چهار چرخ متحرک کواترو متصل هستند.
هر دو مدل Q5 روی ترکیبی از فنرها سوار می شوند. مدل استاندارد به گونهای تنظیم شده است که روی فنرهای فولادی راحت باشد، اما میتوانید یک سیستم تعلیق اسپرت (استاندارد در SQ5) را برای سواری هیجانانگیزتر به لطف Frequency Selective Damping تعیین کنید. میرایی انتخابی فرکانس برای کاهش نیروهای میرایی در فرکانسهای بالا (مثلاً سطح جادههای وحشتناک) و افزایش آنها بر روی مواد صاف طراحی شده است. در صورت تمایل، سیستم تعلیق بادی با دمپرهای تطبیقی نیز به عنوان یک آپشن موجود است. آئودی میگوید که در اینجا بین حالتهای راحتی و اسپورت گسترش بیشتری وجود دارد. فرمان پیشرونده به صورت استاندارد ارائه می شود.
جهت طراحی جدید آئودی به طرز شگفت انگیزی در اینجا به نمایش گذاشته شده است. ظاهر بیرونی Q5 جدید این بار ملایمتر است – نه اینکه خودروی نسل دوم تهاجمی بود، توجه داشته باشید. هنوز خطوط برجسته ای در اطراف خودرو وجود دارد تا چشم شما را به جایی که باید باشد (به گفته طراحان آئودی) جلب کند، اما کل خودرو از بیرون بسیار نرم تر به نظر می رسد.
چند جزئیات وجود دارد که باید به آنها دقت کرد: چینهای پایین درها مقداری از وزن ظاهری خودرو را پنهان میکند (این یک غول پیکر نیست، اما فلز زیادی در آنجا وجود دارد)، و خطوط نرم شانه شما را از چرخ راهنمایی میکنند. قوس به چرخ بدون زحمت. قسمت عقب بهطور دلپذیری عریض و «هدفمند» به نظر میرسد – گرافیک نور با عرض کامل به این امر کمک میکند – و لولههای اگزوز همیشه واقعی هستند. دیگر خبری از لوله های تقلبی برای آئودی نیست. Q5 در یازده رنگ، از جمله آبی فوقالعاده، در دسترس خواهد بود و بسته به مشخصات شما، روی چرخهایی بین 18 تا 21 اینچ سوار میشود.
به گفته آئودی، جلوپنجره جلوپنجره جدید «اسپرت» است که بسته به نوع اسپورت، میتواند درست باشد. چراغ های جلوی تک واحدی آن 1.6 اینچ بالاتر از آخرین خودرو است، با این حال، DRL که درون آن قرار دارد یک عنصر جداگانه است. در جلو، چراغهای LED در روز را خواهید دید، در حالی که در عقب، واحدهای OLED نسل دوم را خواهید دید.
قطعه جدید مهمانی آئودی از هشت الگوی نور پویا قابل تنظیم به Q5 جدید منتقل می شود. به سادگی الگوی مورد نظر خود را از طریق MMI در حالی که ساکن هستید انتخاب کنید، و دفعه بعد که ماشین را روشن کردید، می توانید تماشاگران را با سبک جدید خود خیره کنید. فقط بازار اروپا می تواند از آنها در هنگام رانندگی استفاده کند. ایالات متحده یک ترفند نورپردازی منظم را نیز از دست می دهد، زیرا OLED های عقب می توانند برای برقراری ارتباط با سایر کاربران جاده (با ... شکل) در مورد آنچه در پیش است استفاده شوند.
با این حال، این همه غم و اندوه و فقدان نور برای آمریکا نیست. Q5 چراغ ترمز بسیار خوبی دارد. زیر اسپویلر عقب ردیفی از چراغهای فوقالعاده روشن وجود دارد که کمی شبیه کف اتاقک کربنیت در امپراتوری ضربه میزند. وقتی پای خود را روی پدال می گذارید، آنها روی شیشه جلوی عقب منعکس می شوند و به عنوان یک نشانه بصری اضافی برای عقب نشینی دم دم ها عمل می کنند. در ایالات متحده این یک خط ساده از صفحات قرمز کوچک نیست، بلکه کلمه "QUATTRO" در آنجا منعکس شده است. در اتحادیه اروپا که به عنوان تبلیغات طبقه بندی می شود و غیرقانونی است. در سرزمین آزادگان اینطور نیست.
در داخل، Q5 تهاجمی تر، نوک تیز و زاویه دارتر است. این بیشتر با آنچه در حال حاضر آئودی به آن عادت کردهایم مطابقت دارد، اما به نظر میرسد که ادای احترامی منظم به کابینهای برجستهای دارد که این شرکت در دوران بدجنسی به آن شهرت داشت. همه چیز به اندازه کافی محکم به نظر می رسد و برای چندین دهه بیشتر از آنچه که مالک اول حتی در مورد ماشین فکر می کند دوام بیاورد.
چشمان تیزبین درگاههای USB-C را در جلو و عقب و همچنین یک پد شارژ القایی تلفن را مشاهده میکنند. چند پاشیدن پلاستیک براق وجود دارد که به ناچار به مدت پنج ثانیه در کل خودرو تمیز می شود و دیگر شبیه به هم نخواهد شد و دال دکمه ای برای کنترل آینه ها، صندلی ها، قفل ها و چراغ ها در کنار دستگیره در است. یا نبوغ ناگفته یا حماقتی فراتر از سرزنش. زمان نشان خواهد داد.
Q5 جدید بر اساس سیستم احتراق پلتفرم پریمیوم، بسیار شبیه آئودی A5 جدید است. آئودی میگوید این پلتفرم انعطافپذیری زیادی را ارائه میدهد و امکان استفاده از خودروهای کم ارتفاع مانند A5 و خودروهای بالاتر مانند Q5 جدید را فراهم میکند.
به اشتراک گذاشتن یک پلتفرم به این معنی است که آنها فناوری زیادی را به اشتراک می گذارند. ممکن است تنظیمات سرگرمی دیجیتال استیج را از A5 تشخیص دهید. این یک صفحه نمایش OLED MMI خمیده بزرگ است که از یک صفحه نمایش مجازی کابین خلبان 11.9 اینچی و یک صفحه نمایش لمسی MMI 14.5 اینچی تشکیل شده است. اولی قسمت هایی را که راننده باید بداند کنترل می کند، در حالی که دومی هر کاری را که انتظار دارید انجام می دهد. برای رانندگانی که مهارت مکالمه ندارند، یک صفحه نمایش 10.9 اینچی اختیاری برای مسافران وجود دارد که میتوانند با آن بازی کنند.
همچنین میتوانید صفحه نمایش قابل تنظیم Q5 را تشخیص دهید، که علاوه بر نمایش اطلاعات حیاتی، به رانندگان اجازه میدهد تا در هنگام پرواز در میان عملکردهای مختلف اطلاعات سرگرمی حرکت کنند. یک چراغ تعامل پویا پهنای کابین خلبان را میپوشاند و به اتفاقاتی که برای ماشین میافتد واکنش نشان میدهد، نمایش خوشآمدگویی منظمی ارائه میدهد یا هنگام خروج، نمایشی دلپذیر را ارائه میدهد.
به عنوان یک SUV، باید کاربردی باشد. با نشستن در داخل آن، فضای زیادی برای انسانهای با اندازه متوسط (بهطور متوسط) از جلو و عقب وجود دارد، بنابراین خانوادههای معمولی نباید هیچ شکایتی داشته باشند، مگر اینکه قد همه آنها هفت فوت باشد، یا به طور منظم مقادیر زیادی 2x4 خریداری کنند. آئودی می گوید 52.0 فوت مکعب فضا در صندوق عقب با صندلی های پایین وجود دارد، بنابراین شما می توانید قبل از اینکه تصمیم بگیرید به کامیون نیاز دارید کمی با آن کار کنید. قیمت در اروپا از 52,300 یورو، تقریباً 58,000 دلار شروع می شود و SQ5 از 82,900 یورو یا حدود 92,000 دلار شروع می شود.
مشخصات کامل ایالات متحده هنوز در حال تصمیم گیری است، به این معنی که ارقام مسافت پیموده شده EPA، سطوح تریم و قیمت هنوز ناشناخته است. با نزدیکتر شدن زمان عرضه Q5 و SQ5 در سال 2025، اطلاعات بیشتری خواهیم فهمید.
منبع: Motor1