معرفی نسل جدید تویوتا لندکروزر با پلتفرم جدید و موتور V6 توئین توربو
امیر دهقان
سرانجام پس از چهارده سال، تویوتا نسل جدید لندکروزر را با کد ۳۰۰ رسماً معرفی کرده است. تویوتا در توسعهٔ این اسیووی جدید دو هدف را مدنظر داشته است. هدف اول به ارث بردن و تکامل قابلیت اطمینان، دوام و پرفورمنس آفرود و دومی ارائهٔ تجربهٔ سواری با توانایی مقابله با هر نوع مسیری بوده است. تویوتا همچنین به دنبال حفظ ساختار بدنه روی شاسی این خودرو هم بوده زیرا این ویژگیِ اساسی لندکروزر است که از شخصیت آن محافظت میکند.
بااینوجود، تویوتا که قصد ساخت خودرویی با توانایی مقابله با هر نوع مسیری بدون خسته کردن راننده را داشته است، برای نسل جدید لندکروزر پلتفرم جدید GA-F را در نظر گرفته که مبتنی بر معماری جهانی جدید تویوتا یا همان TNGA است. این پلتفرم جدید یک شاسی سبکتر با استحکام پیچشی بیشتر را به همراه داشته که مرکز ثقل خودرو را به زمین نزدیکتر کرده و وزن کلی آنرا ۲۰۰ کیلوگرم کاهش داده است.
تویوتا همچنین لندکروزر جدید را در اختیار رانندگان زیادی قرار داده تا آنرا آزمایش کنند. یکی از این آزمایشها در مسابقات رالی داکار انجام گرفته تا از توانایی رقابت خودرو روی جاده و خارج از جاده اطمینان حاصل شود. این آزمایشات منجر به بهبود اساسی سیستم تعلیق شده که امکان انعطاف بیشتری را برای چرخها فراهم کرده است. علاوه بر این، سیستم «مالتی تراین مانیتور» که موجب دید بهتر اطراف خودرو میشود و «مالتی تراین سِلکت» که به بهینهسازی کشش برای شرایط مختلف کمک میکند هم برای خودرو در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از سیستمهای جدید لندکروزر ۳۰۰ سیستمی بنام E-KDSS است که مخفف «سیستم الکترونیکی پویایی تعلیق» است. به گفتهٔ تویوتا، این سیستم که برای اولین بار در دنیا ارائه شده است، موجب بهبود عملکرد خودرو روی جاده میشود. ابعاد، فاصلهٔ محوری و زوایای آفرود لندکروزر جدید اما تغییری نداشته و با نسل ۲۰۰ یکسان است؛ بنابراین، نسل جدید هم ۴,۹۹۰ میلیمتر طول و ۱,۹۸۰ میلیمتر عرض دارد، فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۵۰ میلیمتر است و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب ۳۲ درجه و ۲۴ درجه هستند.
همانطور که پیشازاین مشخص شده بود، در نسل جدید لندکروزر از پیشرانههای V8 خبری نیست و تویوتا برای آن دو موتور V6 را در نظر گرفته است. موتور اول یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی بنزینی است که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. موتور بعدی هم یک واحد ۳.۳ لیتری V6 توربودیزل با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور است.
هرچند مصرف سوخت این موتورها هنوز اعلام نشده اما به گفتهٔ تویوتا، تولید دیاکسید کربن لندکروزر جدید نسبت به نسل قبلی سالانه ۱۰ درصد کمتر خواهد بود. بخشی از این مأموریت توسط گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک جدید صورت میگیرد که نیروی هردو موتور را انتقال میدهد و به کاهش وزن کلی خودرو هم کمک میکند. در همین حال، تویوتا وعدهٔ ارائهٔ نسخهٔ قویتر و پرفورمنس GR Sport را هم برای لندکروزر جدید داده است. البته تویوتا فعلاً هیچ جزئیاتی در مورد این نسخه منتشر نکرده و صرفاً با انتشار تصاویری گفته است که در اواخر سال جاری آنرا رونمایی خواهد کرد.
لندکروزر ۳۰۰ در بیرون هم از طراحی جدیدی بهره میبرد که پیشازاین به لطف تصاویر افشایی، از آن باخبر شده بودیم. بااینوجود، حالا میتوانیم نگاه دقیقتری به ویژگیهای طراحی خودرو مثل چراغهای جلوی باریک LED، جلوپنجرهٔ بزرگ و برجسته، دهانهٔ مربعی گلگیرها و دو برآمدگی روی کاپوت داشته باشیم. شکل کلی خودرو اما از نسل قبلی فاصلهٔ چشمگیری نداشته و همچنان همان فرم جعبهای را حفظ کرده است. البته طراحی لندکروزر با توجه به رانندگیهای آفرودی شکل گرفته است. بهعنوانمثال، سپرها بهگونهای طراحی شدهاند که در حین رانندگی آفرود آسیب نبینند و چراغها در جایی نصب شدهاند که در معرض ضربه و ترک خوردن قرار نگیرند.
طراحی داخلی لندکروزر جدید هم بهمنظور سهولت در استفاده شکل گرفته است. به همین دلیل، هرچند نمایشگر بزرگی در بالای داشبورد برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده اما هنوز هم تعداد دکمههای فیزیکی زیاد است. به گفتهٔ تویوتا، این تصمیم به خاطر دسترسی آسان در شرایط آفرود اتخاذ شده است. دکمههای بزرگ نیز امکان دسترسی آسان به منوها و بسیاری از حالتهای رانندگی را فراهم میکند.
علاوه بر این، درحالیکه این روزها صفحه آمپرهای دیجیتالی بسیار رایج شدهاند، تویوتا عمداً تصمیم گرفته در لندکروزر جدید از صفحه آمپر آنالوگ سنتی استفاده کند. البته بین آمپرهای اصلی این صفحه، یک نمایشگر جای گرفته که لااقل برخی اطلاعات دیجیتالی را به نمایش درمیآورد. تویوتا همچنین برای این خودرو شارژر بیسیم، گرمکن و تهویهٔ صندلیها و سیستم صوتی JBL را هم در نظر گرفته تا ماهیت لوکس لندکروزر کمرنگ نشود.
در کنار همهٔ تکنولوژیهای آفرودی لندکروزر ۳۰۰، تکنولوژیهای ایمنی زیادی هم ارائه شده و تویوتا پکیج ایمنی فعال Safety Sense خود را برای آن در نظر گرفته است. به این پکیج سیستم تشخیص وسایل نقلیهٔ روبرو و همینطور عابرین پیاده و دوچرخهسواران در طرفین چهارراهها و سپس کمک به جلوگیری از تصادف با آنها اضافه شده است.
تویوتا نسل جدید لندکروزر را خودرویی میداند که شما را به هر جایی خواهد برد و زنده و سالم بازخواهد گرداند. این خودرو از تابستان امسال در سراسر جهان عرضه خواهد شد اما فعلاً هیچ برنامهای برای عرضهٔ آن در ایالاتمتحده وجود ندارد. البته ممکن است بعداً نسخهٔ لوکس لندکروزر ۳۰۰ یعنی نسل جدید لکسس LX در این کشور عرضه گردد.
منبع:پدال