معرفی رسمی تویوتا GR 86 جدید با پیشرانه بزرگتر و قدرت بیشتر
تویوتا تقریباً ۵ ماه پس از معرفی سوبارو BRZ اقدام به پردهبرداری از پسرعموی این خودرو یعنی ۸۶ جدید کرد. بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از نسل پیشین این کوپه اسپورت به فروش رفته و جایگزین آن به دنبال بهبودهای همهجانبه و درعینحال حفظ ساختار سبکوزن خود بوده است.
مهندسان تویوتا به منظور حفظ وزن پایین خودرو از آلومینیوم در سقف و گلگیرها استفاده کرده و تغییراتی نیز در صندلیهای جلو و مافلرها رخ داده تا وزن خودرو هرچه بیشتر کم شود. سقف بازنگری شده یک مزیت دیگر هم داشته و آن کاهش مرکز ثقل ۸۶ جدید است که از نظر هندلینگ به نفع این کوپه ژاپنی بوده است.
استحکام پیچشی ۸۶ جدید نیز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما ابعاد کلی خودرو تغییر چندانی نداشته است. طول/عرض/ارتفاع تویوتا ۸۶ جدید به ترتیب برابر ۴۲۶۵/۱۷۷۵/۱۳۱۰ میلیمتر بوده و فاصله بین محوری آن نیز ۲۵۷۵ میلیمتر میباشد. وزن این خودرو در صورت استفاده از گیربکس ۶ سرعته دستی استاندارد تنها ۱۲۷۰ کیلوگرم میباشد. البته بهصورت سفارشی یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز در دسترس خواهد بود.
قلب آهنین تویوتا ۸۶ جدید از نوع ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری بنزینی است که جایگزین پیشرانه ۲ لیتری قبلی شده است. این پیشرانه تنفس طبیعی قدرت ۲۳۲ اسب بخاری و گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری تولید میکند. البته این قدرت و گشتاور به ۸۶ بازار ژاپن اختصاص دارد. پیشرانه ارتقا یافته باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو با کاهش ۱.۱ ثانیهای به ۶.۳ ثانیه برسد.
تویوتا میگوید این پیشرانه علاوه بر قدرت بیشتر پاسخ بهتری داشته و از دورهای پایین نرمی و حس بدون استرس را القا میکند. GR 86 جدید که به دیگر مدلهای این خانواده یعنی GR یاریس، GR سوپرا و هایپر اسپورت GR سوپر اسپورت میپیوندد از بهبودهای دیگری هم در بخش آئرودینامیکی سود برده تا پایداری و فرمان پذیری آن بهتر شود. سیستم تعلیق جلو دارای تنظیمات مک فرسون بوده درحالیکه در بخش عقب از تنظیمات دوبل جناغی استفاده شده است. رینگهای ۱۸ اینچی نیز با لاستیکهای ۴۰/۲۱۵ همراه شدهاند.
شما به راحتی میتوانید GR 86 را همزاد BRZ بدانید زیرا طراحی آنها بسیار شبیه هم است. واضحترین تفاوت به طراحی جلوپنجره و گیرایی بیشتر بدنه تویوتا مربوط میشود. جلوپنجره این خودرو مشابه آن چیزی است که در هاچبک داغ GR یاریس دیدهایم. همچنین چراغهای جلوی LED نیز دقیقاً مشابه کوپه سوبارو نیستند.
کابین نیز تقریباً مشابه BRZ بوده هرچند روی صندلیها پوشش متفاوتی بکار رفته در روی فرمان نیز نشان GR خودنمایی میکند. این خودرو از همان پشت آمپرهای دیجیتالی ۷ اینچی و نمایشگر مرکزی ۸ اینچی سود میبرد. از شکل ورودیهای هوا گرفته تا صندلیها و پدالها و دکمهها، تفاوت چندانی بین کابین GR 86 و BRZ وجود ندارد. از نظر ایمنی نیز باید به دستیار ایمنی خاص تویوتا و سوبارو در این دو خودرو اشاره کنیم.
دومین نسل تویوتا GR 86 از پاییز سال جاری میلادی در بازار ژاپن عرضه شده و در آینده جزئیات مدل بازار آمریکای شمالی نیز منتشر خواهد شد.