این واگن نه چندان جمع و جور برای نسل سوم خود برقی میشود، اما یک مدل بنزینی نیز برنامهریزی شده است.
کراساوورها و SUVها ممکن است جای خود را باز کرده باشند، اما مرسدس اصرار دارد که هنوز در بخش لوکس، جایی برای یک استیشن قدیمی خوب وجود دارد. CLA به امید دیدن یک مدل نسل بعدی زنده است و با حمل نام شوتینگ بریک، بار دیگر این اشتباه نامگذاری را حفظ میکند. این خودرو درهای زیادی دارد که نمیتواند یک شوتینگ بریک واقعی باشد، اما با این وجود، خوشحالیم که مدل سقف بلند برای سومین بار تولید میشود.
تا ستونهای B، این خودرو با CLA "کوپه" یکسان است و اگر نوار چراغ اختیاری را انتخاب کنید، ظاهر یکپارچه ابرو را حفظ میکند. به جای جلوپنجره سنتی، یک پنل مشکی با ۱۴۲ ستاره سه پر روشن دارد. مرسدس توانست جلوپنجره را کنار بگذارد زیرا هیچ موتوری زیر کاپوت وجود ندارد که نیاز به خنک شدن داشته باشد. بله، این یک CLA شوتینگ بریک کاملاً برقی است. با این حال، یک مدل هیبریدی ملایم با موتور بنزینی نیز در برنامه است.
اگرچه ما شیفتهی نیمرخ خودرو نیستیم، اما همچنان CLA کشیدهتر را به کراساوور GLA ترجیح میدهیم. مرسدس با بزرگتر کردن واگن جدید نسبت به مدل قبلی خود، تعریف یک خودروی کامپکت را گسترش داده است. این خودرو با طول ۴۷۲۳ میلیمتر، عرض ۱۸۵۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۶۹ میلیمتر، ۳۵ میلیمتر طویلتر، ۲۵ میلیمتر عریضتر و ۲۷ میلیمتر بلندتر از قبل است.
علاوه بر این، فاصله بین دو محور با ۶۱ میلیمتر افزایش به ۲۷۹۰ میلیمتر رسیده است. وزن ذکر نشده است، اما بدون شک زیاد است. سدان دو موتوره CLA وزنی معادل ۲۱۳۵ کیلوگرم دارد و منطق نشان میدهد که مدل استیشن واگن معادل آن به دلیل اندازه بزرگترش کمی سنگینتر خواهد بود.
با وجود اینکه CLA شوتینگ بریک ۲۰۲۶ خودرویی بزرگتر از مدلی است که جایگزین آن میشود، در واقع در قسمت عقب کاربردیتر است، احتمالاً به دلیل باتریها. حجم بار با صندلیهای عقب در جای خود، ۳۰ لیتر (۱ فوت مکعب) کاهش یافته و به ۴۵۵ لیتر (۱۶ فوت مکعب) میرسد. با خواباندن صندلیهای عقب با نسبت ۴۰:۲۰:۴۰، این عدد به ۱۲۹۰ لیتر (۴۵.۵ فوت مکعب) یا ۶۰ لیتر (۲.۱ فوت مکعب) کمتر از مدل قبلی خود میرسد. با این حال، مرسدس با اضافه کردن یک صندوق عقب با گنجایش ۳.۵ فوت مکعب (۱۰۱ لیتر) فضای بار عقب را کاهش داده است.
برای بیشترین بهره از سقف کشیده، یک پنل شیشهای پانورامای عظیم و یک تکه وجود دارد که از قاب شیشه جلو تا اسپویلر عقب مشکی امتداد یافته است. حتی در یک روز گرم تابستانی، به لطف شیشه ایمنی چند لایه عایق حرارت CLA Shooting Brake که دارای پوشش بازتابنده مادون قرمز و کم گسیل (LowE) در داخل است، فضای داخلی مانند سونا احساس نخواهد شد. پوشش LowE همچنین در زمستان با کاهش اتلاف گرما مفید است. سقف شیشهای پانوراما با ۱۵۸ ستاره تعبیه شده در سطح شیشه روشن میشود که رنگ آن با نور محیط هماهنگ است.
یک روند رو به رشد در بین خودروها، ارائه سقف پانورامای قابل تنظیم است. مرسدس به شما این امکان را میدهد که در عرض ۱۰ تا ۲۰ میلیثانیه از حالت مات به شفاف تغییر دهید، اما شما را ملزم به استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی میکند. همانند CLA معمولی، Shooting Brake تماماً نمایشگر دارد و یک صفحه لمسی ۱۴ اینچی را با یک صفحه کیلومترشمار دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی ترکیب میکند. مشتریان میتوانند با پرداخت هزینه اضافی، یک صفحه نمایش ۱۴ اینچی برای سرنشین جلو اضافه کنند. بدون آن، آن بخش از داشبورد حاوی ستارههای نورانی است زیرا ظاهراً نمیتوانید به اندازه کافی از آنها داشته باشید. یک نمایشگر سربالای اختیاری نیز ارائه میشود.
مرسدس قصد دارد در ابتدا CLA Shooting Brake را در مدلهای ۲۵۰+ و ۳۰۰ 4Matic برقی به فروش برساند. هر دو از یک باتری نیکل-منگنز-کبالت با ظرفیت انرژی قابل استفاده ۸۵ کیلووات ساعت استفاده میکنند. مدل اول میتواند با یک بار شارژ ۴۷۳ مایل (۷۶۱ کیلومتر) و مدل دوم میتواند ۴۵۴ مایل (۷۳۰ کیلومتر) را طی کند. اگر شارژ باتری شما رو به اتمام است، شارژ DC به مدت 10 دقیقه با سرعت 320 کیلووات، برد 310 کیلومتری (193 مایل) را برای CLA 250+ و 300 کیلومتری (186 مایل) را برای CLA 300 4Matic فراهم میکند.
مدل تک موتوره 268 اسب بخار قدرت و 335 نیوتن متر گشتاور ارائه میدهد که برای 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در 6.8 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت مناسب است. در مدل چهار چرخ محرک، مرسدس 349 اسب بخار قدرت و 515 نیوتن متر گشتاور به شما پاداش میدهد. این قدرت اضافی، زمان شتاب گیری را به 5 ثانیه کاهش میدهد، اما حداکثر سرعت بدون تغییر باقی میماند.
این دو نسخه الکتریکی اولین مدلهایی خواهند بود که در مارس ۲۰۲۶ به اروپا عرضه میشوند، زمانی که مدلهای برقی بیشتری به این خط تولید اضافه خواهند شد. تقریباً در همان زمان، یک مدل هیبریدی ملایم ارزانتر با موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ نیز عرضه خواهد شد. این مدل از یک موتور چهار سیلندر M252 که به صورت عرضی نصب شده و با یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته دو کلاچه جفت میشود، نیرو میگیرد. این خودرو باید با ارائه در پیکربندیهای دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک و دو خروجی، منعکس کننده سدان CLA باشد.
ما از مرسدس بنز آمریکا میپرسیم که آیا CLA شوتینگ بریک به آمریکای شمالی میآید یا خیر، اما با توجه به اینکه دو نسل قبلی میوههای ممنوعه بودند، نفسمان را حبس نمیکنیم. در بازارهای دیگری که این خودرو فروخته خواهد شد، هیچ رقیب مستقیمی برای نگرانی نخواهد داشت. بیامو سری ۲ واگن نمیفروشد، آئودی A3 آوانت را به بازار عرضه نخواهد کرد و فولکس واگن آرتئون شوتینگ بریک در ابتدای سال متوقف شد.
تنها رقیب احتمالی این خودرو، i3 تورینگ شایعه شده است، اما بیامو هنوز آن را تأیید نکرده است.
منبع: MOTOR1